Čoraz viac fanúšikov cyklistiky sa teší revolučným elektrobicyklom. Ich tvorcovia skombinovali klasické šliapanie s elektrickým pohonom, ktorý cyklistom pomáha prekonať aj strmý kopec. Batéria umožní dojazd až 60 kilometrov a keď sa vybije, bicykel je naďalej manuálne funkčný. Je tiež bezpečný, po prekročení maximálnej rýchlosti jazdy, 25 kilometrov za hodinu, sa elektromotor automaticky vypne, rovnako aj pri brzdení či voľnobehu. Cyklista môže jazdiť aj rýchlejšie, avšak už bez podpory motora.
Elektrobicykle pribúdajú
Trend elektrobicyklovania sa zo zahraničia presúva aj k nám. Postupne pribúdajú nové trasy a ľudia objavujú výhody rýchleho a zdravého presunu. „S kúpou elektrobicykla som veľmi spokojná. Keďže pracujem v centre, využívam ho najmä na presun do práce, kde by bol s parkovaním problém. Navyše, všade sa dostanem rýchlejšie,“ hovorí herečka Michalea Čobejová, ktorá si bicykel s motorom nevie vynachváliť. „Elektrobicykel je veľmi skladný, beriem si ho so sebou aj na turistiku, baterka mi vydrží tri týždne. Je to fajn hlavne v lete, človek tak vidí úplne iné miesta ako z auta,“ dodáva herečka.
Nie všetky elektrické bicykle sú skladacie. Pri prevoze autom si potom treba dať pozor na ich správne upevnenie. Majitelia často zvolia strešný nosič, alebo nosič pripevnený k ťažnému zariadeniu, len máloktorý z nich je však vhodný na prevoz elektrobicyklov. S priemernou hmotnosťou približne 20 kg sú elektrické bicykle oveľa ťažšie ako štandardné. Dôvodom je váha elektromotora, batérie a zosilneného rámu. Ich prevoz na stojane určenom pre obyčajné bicykle preto dokáže nosič ľahko preťažiť. Ako ukázali crash testy Allianz centra pre technológie (AZT), výsledkom môže byť závažná dopravná kolízia.
Nebezpečné preťaženie
Mnoho vodičov pri preprave elektrobicyklov nemyslí na maximálnu povolenú záťaž stojana. Aby pracovníci AZT vodičom priblížili, ako zle sa môže skončiť preťaženie nosiča na streche ich auta, obetovali tri elektrické bicykle a v crash textoch simulovali viacero modelových situácií.
Každý z nich vážil 26,8 kilogramov vrátane batérie. Pri prvom experimente ich prichytili na nosič bicyklov primontovaný k ťažnému zariadeniu, ktorý bol navrhnutý pre maximálnu váhu jedného bicykla 15 kilogramov. Každý elektrobicykel teda prekročil povolenú záťaž o takmer 12 kilogramov.
Pri simulovanom manévri šmyku v rýchlosti 50 km/h vozidlo skončilo s preliačeniami a rozbitým zadným svetlom. V nárazových testoch, kde vozidlo prechádzalo cez spomaľovacie prahy, výmole a nerovnomerné poľné cesty, držiak na športové vybavenie praskol a náklad ostal visieť len na provizórnych popruhoch. Po každej skúške však jazda z bezpečnostných dôvodov nemohla ďalej pokračovať. V ohrození bol totiž nielen náklad či stojan, ale aj celé vozidlo a ostatní účastníci cestnej premávky.
Crash test čelného nárazu
Pri druhom teste technici simulovali čelný náraz. Využili dva e-bicykle, pričom každý z nich vážil 24,5 kilogramu. Na ich prenos použili dva typy strešných nosičov s rozdielnym limitom maximálnej hmotnosti. Prvý z nich mal limit 15 kilogramov. Crash test ukázal, že stojan pri čelnom náraze nie je schopný udržať elektrobicykel na streche vozidla. Jeho zaistenie sa zlomilo a náklad preletel zo strechy auta na kapotu, čím vážne ohrozil cestujúcich.
V prípade robustnejšieho nosiča s maximálnou váhou nákladu 20 kilogramov síce elektrobicykel pri zrážke zostal na svojom mieste, no v dôsledku preťaženia sa celý držiak spolu s nákladom oddelil od strechy auta.
Nosiče namontované na ťažné zariadenie sú bezpečnejšie
„Crash testy AZT ukázali, že nosiče bicyklov namontované na ťažnom zariadení auta sú pre prevoz elektrobicyklov oveľa vhodnejšie než strešné nosiče,“ vysvetľuje analytička AZT Melanie Kreutner. V prípade nehody existuje riziko, že sa elektrické bicykle zo strešného nosiča odtrhnú a odletia na vozovku, pričom môžu vážne ohroziť nielen vozidlo, ktoré ich preváža, ale aj ostatných účastníkov premávky.
„Rozhodujúcim faktorom je predovšetkým maximálna váha nákladu, na ktorý je nosič uspôsobený. Ak vodič zariadenie preťaží, riskuje, že sa zlomí a neudrží elektrobicykel na pôvodnom mieste,“ dodáva Melanie Kreutner. Z tohto dôvodu Allianz centrum pre technológie vodičom odporúča dôkladne skontrolovať, či hmotnosť elektrobicykla spĺňa maximálnu povolenú mieru záťaže nosiča. Okrem toho je dôležité počas cesty robiť pravidelné prestávky a ubezpečiť sa, či sú stojan a náklad v poriadku.
Je elektrobicykel poistený?
V Allianz – SP je elektrický bicykel súčasťou poistenia domácnosti a je chránený v mieste poistenia. V bytovom dome môžu byť miestom poistenia okrem bytu aj priestory tvoriace príslušenstvo bytu, napríklad pivnica, uzamknuté chodby oddelené od schodiska či iné uzamykateľné priestory. V prípade rodinného domu je elektrobicykel chránený aj vo vedľajších stavbách, napríklad v garáži. Aby pri krádeži mohla poisťovňa riadne vyplatiť poistné plnenie, musí byť miesto poistenia zabezpečené proti krádeži podľa poistných podmienok.