Odborníci sa zhodujú, že detské vreckové nemusí byť vysoké, no musí byť pravidelné. Iba tak sa s nim deti naučia správne zaobchádzať a rozumieť hodnote peňazí. Ako je to v prípadoch, keď deti získajú naraz vyšší obnos peňazí pri špeciálnych príležitostiach? Podľa odborníkov treba deti naučiť s peniazmi narábať a začať s tým ideálne už v predškolskom veku. Rodičom zostavili návod, ako na finančnú výchovu.
VRECKOVÉ MUSÍ BYŤ PRAVIDELNÉ
Vreckové pomáha deťom pochopiť skutočnú hodnotu peňazí, učia sa pri ňom správne hospodáriť a zároveň rozvíja ich osobnosť. Vlastnými peniazmi získavajú sebavedomie, pocit slobody a samostatnosti, čo je najlepšia príprava na dospelosť. A kým rodičia zabezpečujú všetky potrebné výdavky na bežnú prevádzku, vreckové sú peniaze, ktoré majú slúžiť na osobné potreby dieťaťa. Výška vreckového sa pritom líši vzhľadom na vek dieťaťa. Pri malých školákoch vo veku 6 – 8 rokov odporúča odborník napríklad 1 euro na mesiac, pri starších 5 eur na mesiac a pri stredoškolákoch 10 eur mesačne.
UČTE SA SPOLU FINANČNE PLÁNOVAŤ
Deti sa učia pozorovaním a väčšinu návykov preberajú práve od rodičov. S finančnou výchovou tak treba začať čo najskôr a od základov. Deti musia pochopiť, že peniaze nie sú zadarmo a treba si ich zaslúžiť. Každé finančné vzdelávanie sa začína plánovaním. Ak rozmýšľate s čím začať, skúste si spoločne krok po kroku prebrať, čo by sa malo diať s vreckovým. Deti si musia uvedomiť, že peniaze nesmú iba míňať, ale treba myslieť aj na zadné vrátka a naučiť sa sporiť si.
Pri prvom vreckovom si s nimi sadnite a skúste spoločne prejsť štyri základné oblasti finančného hospodárenia:
- Aké vysoké máš vreckové? Pri tejto otázke si spoločne rozoberiete, aké sú jeho príjmy, teda koľko vlastných peňazí pravidelne dostane.
- Čo urobíš so svojimi peniazmi? V tejto časti plánujete.
- Ak z vreckového neminieš všetko, peniaze si môžeš odložiť. Časom si dieťa nasporí na obľúbenú sladkosť, hračku, knižku a podobne. Rozoberáte takto otázky sporenia.
- Vždy si z vreckového niečo odlož, nikdy nevieš, kedy budeš potrebovať peniaze navyše. Tu spoločne riešite otázky vytvárania finančnej rezervy.
PENIAZE ZO ŠIBAČKY A PRAVIDLO 10:20:30:40
Kľúčom k zdravým osobným financiám je pravidlo ideálnych finančných mier 10:20:30:40, kde 10 % z mesačných príjmov sa použije na tvorbu rezervy, 20 % smeruje do dlhodobých aktív a na zabezpečenie do budúcnosti, nie viac ako 30 % sa použije na pôžičky a úvery a maximálne 40 % odchádza na bežnú spotrebu. S finančnou výukou je dobré začať už u detí v predškolskom veku, kde im vieme pravidlo ideálnych finančných mier predstaviť na jednoduchých príkladoch, napríklad aj na prichádzajúcej Veľkej noci a šibačke.
Napríklad: Chlapec si na Veľkú noc zarobí šibačkou napríklad 10 eur. Peniaze si rozdelí na štyri časti podľa pravidla ideálnych finančných mier 10:20:30:40. Znamená to, že jedno euro si odloží na horšie časy, keď si bude chcieť niečo veľmi kúpiť a budú mu peniaze chýbať, dve eurá mu „postrážia“ rodičia ako príspevok na jeho budúcnosť. Deti treba učiť, že peniaze si nepožičiavame, ale hospodárime s tým čo máme. Ak si však už požičalo od súrodenca, alebo od rodiča, budú práve tri eurá čiastka, z ktorej bude svoj dlh splácať. A nakoniec, v sume štyroch eur sa môže potešiť niečím, čo mu chýba.
POZOR NA NAJČASTEJŠIE CHYBY
- Nevychovávajte dieťa tým, že mu zadržíte vreckové, strácate tak jeho dôveru. Vreckové mu patrí, aj keď sa nespráva vhodne.
- Nemotivujte dieťa peniazmi, aby sa lepšie učilo, učí sa pre seba.
- Neodmeňujte ho finančne za domáce práce. Nabudúce vám doma nepomôže, pokiaľ mu nezaplatíte.
- Učte deti, že peniaze si treba najskôr odložiť a až potom míňať.
Zdroj: Partners Group SK
Foto: Ingimage