Trend nákupov darčekov online silnie, na partnerov míňame viac ako na deti a po Vianociach najčastejšie vraciame práve oblečenie.
Koľko darčekov si zvyčajne nájdete pod vianočným stromčekom? Je to viac ako päť? Toľko si ich tam nájde priemerný Slovák. Koľko času trávime nakupovaním darčekov a aké sumy sme ochotní minúť. Pre koho nás darčeky baví kupovať a kto ich od nás dostane len z povinnosti? Ako vlastne vyzerá typický Štedrý deň Slovákov?
Na tieto, ale aj iné zaujímavé otázky prináša odpoveď ďalší zo série výskumov Fashon report najväčšieho slovenského online obchodu s módou ZOOT.sk a výskumnej agentúry Perfect Crowd.
Mäkké darčeky
Všetci si ešte pamätáme pocity sklamania, ktoré sme zažívali keď sme pod stromčekom nahmatali mäkký darček. Bolo to neklamné znamenie toho, že určite nejde o bábiku alebo vytúžené autíčko. Sklamanie z mäkkého darčeka pociťovala až pätina Slovákov (23%). Spolu s dospelosťou a záľubou v obliekaní sa vzťah k mäkkým darčekom mení. AŽ 40% z nás sa z rozbaleného svetra či kabáta teší. Prirodzene väčšiu radosť prežívajú ženy (51%) oproti mužom (29%). Zatiaľ čo zo spomínaného kabáta alebo svetra sa v rámci mäkkých darčekov teší najväčšia skupina 15%, utierka nepoteší nikoho (0%).
Darčeky, ktoré kupujeme
Priemerne ľudia kupujú na Vianoce 14 darčekov. Česi a Slováci sú v tomto ohľade podpriemerní. Na Slovensku je to až o päť menej ako je priemer, Česi sú na tom o niečo lepšie a kupujú darčekov 10. Ženy zabalia oproti mužom viac darčekov (10 verzus 7), zatiaľ čo muži zase nakupujú drahšie darčeky.
Najčastejšie ale i najradšej obdarúvame svoju partnerku či partnera a samozrejme deti. Až 59% zaťov a neviest kúpi darček svojej svokre, ale skôr z povinnosti, ako s cieľom urobiť svokre radosť. Rovnako neradi kupujeme darčeky kolegom alebo nevlastnej mame.
Koľko minieme?
Až pätina rodičov je ochotná minúť na darčeky pre deti 150 EUR. V priemere to je však 78 EUR. Česi v porovnaní so Slovákmi míňajú na deti viac – verili by ste že až 161 EUR?
Slováci najviac míňajú na svojich partnerov a partnerky – 108 EUR. Česi sú aj v tomto smere o čosi štedrejší. Z peňaženky sú ochotní vytiahnuť až 112 EUR.
Muži vo všeobecnosti kupujú drahšie darčeky a teda prirodzene aj viac minú – 155 EUR, oproti ženám so 63 EUR nákupom.
Slováci dostávajú menej darčekov ako Česi
V rozdávaní a dávaní darčekov prevláda nepriama úmera. Zatiaľ čo darujeme 9, pod stromčekom si nájdeme v priemere 5 darčekov. Muži dostávajú niekoľko menších darčekov, zatiaľ čo ženy jeden väčší a niekoľko menších. Súvisí to aj s tým, že muži sú ochotní na darčeky minúť viac.
Až polovica Slovákov dostáva každý rok to isté. Ženy sa môžu spoľahnúť, že pod stromčekom nájdu najčastejšie drogériu (38%), knihu 19%, parfém (8%), peniaze (7%).
60% mužov zas hrá rok čo rok hrá prekvapeného keď si rozbalí ponožky. Počítať tiež môžu s kozmetikou (22%), spodnou bielizňou(8%).
Možno prekvapí, že Slováci sú vo Vianočný čas väčšími ponožkármi ako Česi. Takmer polovica Slovákov (41%) sa môže spoľahnúť, že si tento praktický darček pod stromčekom nájde, zatiaľ čo v Čechách je to len štvrtina (24%).
Ježiško nakupuje aj online
Nakupovanie darčekov online je rok od roku výraznejšie. Ako uviedli respondenti – 36% všetkých vianočných darčekov kúpených minulý rok zohnali práve na internete. Iba 26% z tých, ktorí nakupujú aspoň jeden darček, nenakupuje na internete vôbec žiadny.
List Ježiškovi píšu aj dospeláci
Slováci rovnako ako Česi nie sú rozhodne jednoduchá skupina na obdarúvanie. Takmer by sa dalo povedať, že ich priania sú trochu paradoxné. 80% z nich má síce rado prekvapenia, 50% ale hovorí ostatným, čo si praje. 82 % preferuje praktické darčeky a 48% si radšej vyberie, čo chce.
List Ježiškovi sa v mnohých z nás zakorenil ako pekná tradícia, ktorú neopúšťame ani v dospelosti. 18% dospelákov 15+ ho píše každý rok. 10% tak robí online.
Takmer všetkým Slovákom na Vianociach niečo vadí
Až 94% respondentov uviedlo, že im na Vianociach niečo prekáža. Mužom na Vianociach najviac prekáža zhon pri nákupe a výbere darčekov (41%). Ženy trápi obmedzený rozpočet na darčeky (42%) a smútok za tými, ktorí tu nie sú (35%). Naopak obmedzená dostupnosť tovarov a služieb nevadí takmer nikomu (4%).
Mieru zhonu tiež demonštruje pomer času stráveného s blízkymi a pomer času, ktorý trávime zháňaním darčekov
Demokratizácia módy
Poslaním ZOOTu je búrať zažité vzorce a demokratizovať módu, teda prinášať na módny trh novú dávku inšpirácie, nové značky a radosť z módy ako výrazu spoločenskej pestrosti a aktívneho prístupu k životu a svetu okolo nás. A aj pokroky v tomto úsilí bude Fashion Report pravidelne dokumentovať.