Počas horúcich letných dní sa reprezentatívna hudobná edícia Opus 100 rozrástla o nové tituly. V žánrovej kategórii rock & pop v nej pribudli albumy skupiny Modus, Petra Nagya a Pavla Hammela. V edícii doteraz vyšlo 77 titulov.
Opus 100 (75): Modus – 99 zápaliek / Vlaky s rokmi
Tretí album Modusu vyšiel v období, ktoré poznamenali dve udalosti: ohlásený odchod Mekyho Žbirku s Lacom Lučeničom (a aj bubeníkom Dušanom Hájkom) a nečakaná autonehoda Mariky Gombitovej, ktorá ju nadlho vyradila z koncertného života. Z hviezdami nabitej zostavy kapely ostal osamotený kapelník Janko Lehotský, ktorý do nej dotiahol gitaristu Jána Hangóniho (z legendárnej martinskej kapely Yps), basgitaristu Alexisa Engonidisa a bubeníka Karola Morvaya. Práve fistula posledne menovaného ozdobila jednu z najkrajších skladieb slovenskej populárnej hudby – legendárne Pozhasínané. Dobovými hitmi sa stali aj Spoluhráčka a Stará kára, dve pesničky (Dotyk, Zimný park) naspievala na album aj Marika Gombitová.
Po odchodoch spevákov Mariána Greksu a Milana Vyskočániho sa Modus vrátil k modelu s rovnocenným ženským sólovým vokálom. Janko Lehotský angažoval speváčku Ivonu Novotnú, s ktorou spoločne naspieval šesť skladieb (z nich sa v rozhlasovom éteri presadili Karty sú už rozdané a Kniha tajných želaní). Najväčší úspech však mali dve pesničky s nostalgickými textami Kamila Peteraja ozvláštnené výdatnou speváckou podporou hosťujúceho Pavla Hammela. Za skladbu Kapely starnú získal Modus aj Cenu kritiky na Bratislavskej lýre 1986. V skladbe Keď vrelo véčko sa zaspieval aj Peter Lipa.
Opus 100 (76): Peter Nagy – Mne sa nechováš / „Ale“
Svoj druhý album nahrával Peter Nagy v diametrálne odlišnej situácii ako debut Chráň svoje bláznovstvá. Už bol v pozícii novej popovej hviezdy, ktorá v priebehu niekoľkých mesiacov ako súčasť silnej vlny slovenskej populárnej hudby zmenila pomery na československej scéne – státisícovými predajmi nosičov i státisícovými návštevami na beznádejne vypredaných koncertoch. Aj preto bolo dôležité aby albumová „dvojka“ nepodliezla latku nastavenú debutom, čo sa v tomto prípade podarilo – dramaturgicky výborne zostavená kolekcia desiatich skladieb obsahuje všetky tromfy – svižnú hitovku (Marcel z malého mesta), koketériu s hip-hopom (A von!), klasický slaďák (Udobrenia) a na záver queenovskú štadiónovku (Sme svoji).
Ekonomickou terminológiou povedané „nahrávacia produktivita“ Petra Nagya bola v polovici 80. rokov minulého storočia z dnešného pohľadu neuveriteľná. „Ale“ je štvrtým vydaným albumom v priebehu štyroch rokov, čo by nebolo možné, keby Peter nemal výborné a zastabilizované zázemie v podobe producenta a spoluautora Júliusa Kinčeka, kapely Indigo (Kozusznik, Zvolenčák, Matuška, Okáľ) a manažérky Kataríny Malíkovej. Aj preto na ňom nájdeme ďalšie položky dodnes už veľmi bohatého zoznamu hitov (Až sa znova narodím) i nenápadných „srdcoviek“ (Usmievaj sa, Motýle zblízka, Každý muzikant). Výnimočné postavenie má duet Psi sa bránia útokom. Podarilo sa v ňom totiž prepojiť aj fanúšikovské tábory dvoch najúspešnejších interpretov 80. rokov – Petra Nagya a skupiny Elán.
Opus 100 (77): Pavol Hammel – Prúdy / Čas malín
Eponymný album Pavla Hammela (a skupiny Prúdy) je v jeho diskografii druhým. V reáli však tretím, pretože Album Pokoj Vám, ktorý vznikal v nepokojných mesiacoch po okupácii Československa vojskami Varšavskej zmluvy, vyšiel až po tridsiatich rokoch. Symbolicky aj mení vnímanie značky Prúdy, ktorá sa od tohto momentu stáva poznávacím znamením pre Hammelových spoluhráčov. Z nich na tomto albume naplno zažiarila skladateľská ako aj inštrumentalistická hviezda vtedy ešte neplnoletého (!) Františka Grigláka, neskoršej opory Collegium Musicum či vlastnej art-rockovej Fermaty. K Hammelovým hitovkám (Abraka dabraka, Kráľ slnečných hodín) pridal svoje (Koče plné ruží, Hermína, Princezná zlatovláska). Album pôvodne vyšiel vo vydavateľstve Panton a dlho bol (aj po CD reedícii v roku 1995) nedostupný.
Svoj desiaty album nahrával Pavol Hammel už v pozícii žijúcej legendy, hoci on sám mal v tom čase iba 33 rokov. Pod značku Prúdy sa v tomto prípade „schovali“ F. Griglák, L. Lučenič, D. Hájek, T. Berka, ako aj skvelý hudobný režisér Ján Lauko, ktorý na album autorsky dodal nesmrteľnú hitovku ZRPŠ, ktorá zľudovela pod názvom „Pri poslednom litri vína“. V zboroch môžeme zasa počuť Deža Ursinyho, Mekyho Žbirku či vokálnu skupinu Trend. Albumom Čas malín sa začína aj výlučné „filanovské obdobie“ v Hammelovej diskografii trvajúce takmer celú dekádu. Album otvára letná hitovka Cirkus Leto, podľa ktorej dostala názov jeho anglická verzia (Circus Summer). V klasickej podobe folkového pesničkára zažiaril Hammel v skladbe Cez plece, oveľa známejšej podľa úvodného verša „Už sa chlapec z detstva poberá…“
Edícia Opus 100 mapuje najzásadnejšie nahrávky vydavateľstva Opus v žánroch Rock & Pop, Classic & jazz, Floklór & dychovka, hovorené slovo a tvorba pre deti. Každá edičná nahrávka vychádza vo forme dvojalbumu v špeciálnom zberateľskom obale.
Tieto hudobné novinky vyšli vo vydavateľstve Opus (www.opus.sk)