Výber uchádzačov o zamestnanie, kritéria, ktoré sa pri tom posudzujú a samotný pracovný pohovor vyzerá inak ako pred desiatimi, dvadsiatimi rokmi. Viete ako ho nepokašľať, respektíve, čím ho zaručene pobabrete?
V prvom rade si treba uvedomiť, že dnes si už zamestnávateľ nevšíma, neposudzuje a nerozhoduje sa len na základe odbornosti, omnoho dôležitejšia je osobnosť človeka. To, či svojou povahovou, svojimi charakterovými črtami zapadnete do kolektívu, či sa dokážete zžiť s firemnou kultúrou a stotožniť sa so smerovaním spoločnosti.
Príprava na pohovor je preto veľakrát dôležitejšia ako samotný pohovor. Keď vás naň pozvú, ešte raz si skontrolujte svoj životopis, naštudujete si ho, aby ste dokázali odpovedať na otázky, ktoré sa ho týkajú aj bez ťaháku. Naštudujte si čo najviac aj o firme, v ktorej sa uchádzate o prácu. Preštudujte si jej stránku, články o nej, jej plány, ciele a ešte raz sa sami seba opýtajte, či ste s nimi stotožnení.
Medzi najčastejšie otázky personalistov na pohovore patria – Prečo ste sa rozhodli práve pre našu firmu, prečo chcete pracovať práve na tejto pozícii, čo si myslíte o smerovaní firmy, o našej novej kampani, ako by ste vy chceli prispieť k rozvoju našich projektov…? – preto je nesmierne dôležité zistiť si omnoho viac, než len adresu svojho potenciálneho zamestnávateľa.
V deň D sa už len upokojte. Snažte sa navodiť si vnútornú pohodu, lebo personalisti, HR odborníci si omnoho viac ako váš životopis budú všímať to, ako dokážete pracovať v stresovej situácii, ako pracovný pohovor bez pochýb je. Na otázky odpovedajte rozvitými vetami, s úsmevom, snažte sa odpovedať na každú otázku, aj keď sa bude opakovať. Ak na niečo neviete odpovedať, priznajte to so slovami – prepáčte, ale odpoveď na túto otázku si budem musieť premyslieť.. rada by som vám ihneď odpovedala, ale nebola by to úplne presná informácia.. A nečudujte sa, keď vám na pohovore dajú vypracovať aj osobnostný test. Otázky, ktoré sa v ňom nachádzajú nemajú správne a nesprávne odpovede. Treba odpovedať úprimne, lebo tento test odhalí vašu povahu, predznamená vaše reakcie v rôznych situáciách a čím skôr to o vás váš zamestnávateľ vie, tým lepšie pre obe strany. Ak sa na niečo hráte, zahmlievate to akí naozaj ste, len aby ste sa zapáčili, na pohovore to síce môže niekoho oklamať, ale v takom prípade je možné že sa dostanete na miesto, na ktoré hľadali úplne inú povahu. Výsledkom bude nie len ich, ale hlavne vaša nespokojnosť a úzkosť z toho, že ste získali pozíciu, na ktorej nie ste sama sebou a ocitli ste sa medzi ľuďmi, ktorí vôbec nie sú vaša krvná skupina.
Nesnažte sa získať prácu za každú cenu, len preto aby ste nejakú prácu mali. Ľudia dnes menia zamestnanie veľmi často, ale nie preto, že im nesadla práca, omnoho častejšie je to kvôli tomu, že si nesadli s kolegami a s filozofiou firmy.