Škola je pre mnoho detí rutinou. Na Ukrajine sa však stáva miestom, kde deti nachádzajú úkryt pred strachom a stresom bežného života. Slovenský tím UNICEF spolu s ambasádormi spoločného európskeho projektu bol priamo v Doneckej oblasti tieto deti navštíviť. Najsilnejším posolstvom, s ktorým sa vrátil, sú prosby detí za mier.
Škola neznamená pre každé dieťa to isté, pre niektoré je otravnou rutinou, no pre deti v Doneckej oblasti na Ukrajine znamená často záchranu života. Školy v tejto oblasti neposkytujú deťom len základné vzdelanie, ale aj psychologickú pomoc po prežitých traumách, vzdelávanie o zaobchádzaní s mínami alebo dokonca priamo úkryt pred ostreľovaním. Poskytujú deťom zdanie normálneho života.
Práve na význam školy v krízových oblastiach, akou východ Ukrajiny postihnutý ozbrojeným konfliktom je, poukazuje spoločná kampaň UNICEFu a Európskej únie. V rámci projektu túto oblasť navštívili ambasádori projektu #EmergencyLessons – tanečník Jaro Bekr a mladý ambasádor Samuel Majdek z portálu refresher.sk – ako aj tím UNICEF Slovensko. Navštívili mestá Svitlodarsk a Toretsk, ktoré sa nachádzajú len pár kilometrov od oblastí, nad ktorými už ukrajinská vláda stratila kontrolu. Zároveň cez obe mestá prešla frontová línia.
„Život v týchto mestách je hrôzostrašná lotéria. Keď tam strieľajú granáty, nemieria… Boli sme pozrieť nemocnicu v Svitlodarsku, ktorú zasiahla bomba… Veľmi silné bolo aj stretnutie s rodinou, ktorej padol granát na dvor. Zasiahol starú mamu, ktorá zomrela, rodine sa podarilo ukryť v pivnici. Videl som desaťročné dieťa, ktoré toto muselo celé zažiť,“ spomína Jaro Bekr. „Každá zo škôl musí mať bunker. V tomto prípade je to výborné, na jednej zo škôl nám rozprávali, ako sa v tomto bunkri schovávalo až 70 rodín. Niektoré týždeň, iné mesiac. To si ani neviem predstaviť,“ dodáva. Sám však hovorí, že deti síce žijú v neustálom strese, ale dokážu sa s ním vyrovnať aj vďaka školám. Jaro Bekr si miestami neuvedomoval, že sa nachádza v školách v krízovej oblasti. Ako tvrdí, často práve vďaka školám deti zabúdajú na to, čo sa nachádza vonku. „Deti nám počas celej návštevy hovorili len jediné – chcú mier a aby sa už nestrieľalo,“ uzavrel Jaro Bekr.
Úlohou Samuela Majdeka je priblížiť život ukrajinských detí slovenským mladým ľuďom prostredníctvom sociálnych sietí. Na Ukrajine viedol s miestnymi študentmi dlhé rozhovory aj o živote na Slovensku a svojej práci. „Cesta na Ukrajinu bola pre mňa naozaj silným zážitkom. Napriek nepriaznivej situácii na východe krajiny boli študenti, s ktorými som sa stretol v miestnych školách, pozitívne naladení a plní energie. Bolo vidieť, že školy týmto deckám okrem vzdelania ponúkajú aj pocit bezpečia či miesto na socializáciu, čo je pre nich v ťažkých časoch obzvlášť dôležité. S mnohými z nich som dodnes v kontakte, a to hlavné, čo si želajú, je mier. Držím im palce,“ vyhlásil Samuel Majdek.
„Deti na Ukrajine žijú v neustálom strese a strachu. Úlohou UNICEFu a Európskej únie je pomáhať nielen s obnovou škôl, ale pomáhať aj samotným deťom,“ vysvetľuje projektová manažérka UNICEF Slovensko Erika Szabóová. UNICEF a EÚ obnovili v rokoch 2015 a 2016 v Doneckej a Luhanskej oblasti 60 vzdelávacích zariadení a v obnove sa pokračuje aj naďalej. Samotnou obnovou či vystavaním základných hygienických zariadení sa to neskončilo. UNICEF a Európska únia rozbehli aj terapeutické programy pre deti, ktoré po prežitých traumách potrebujú psychologickú pomoc alebo tréning životných zručností. „V Doneckej aj Luhanskej oblasti sa nachádza množstvo pozostatkov výbušnín a nevybuchnutých mín. Aj nás samotných varovali, aby sme nechodili do blízkosti rozstrieľaných budov. Rovnaké školenie absolvujú aj deti na školách vďaka edukačným programom zameraným práve na zaobchádzanie s nevybuchnutou muníciou,“ dodáva Erika Szabóová.
Krátky dokument z cesty nájdete tu: https://www.facebook.com/UnicefSlovensko/videos/1233980536653128/