IKEA oznamuje, že všetka bavlna, ktorá sa používa pri produkcii výrobkovIKEA pochádza od septembra 2015 z udržateľnejších zdrojov, a stáva sa tak prvým veľkým predajcom, ktorému sa podarilo dosiahnuť takýto míľnik.
Bavlna je pre IKEA dôležitým materiálom, používa sa pri výrobe mnohých výrobkov, od pohoviek až po uteráky.Pri bežnom spôsobe pestovania bavlny sa však používa veľké množstvo chemikálií a vody, dochádza k zvyšovaniu nákladov a pre pestovateľov je tak ťažšie uživiť sa. Cieľ IKEA – využívať len bavlnu z udržateľnejších zdrojov – znamená, že pestovatelia dodávajúci bavlnu budú pri jej pestovaní používať menej vody, chemických hnojív a pesticídov, pričom sa zvýši ich zisk.
„Tento rok je pre IKEA začiatkom novej éry, pokiaľ ide o bavlnu. Dosiahnutie nášho cieľa – a síce, že 100 % bavlny pochádza z udržateľnejších zdrojov – je veľkým úspechom, ale zároveň to pre nás znamená aj ďalšiu výzvu – udržať 100 % úroveň a nájsť ešte viac spôsobov, ako by sme mohli pomáhať pestovateľom bavlny na celom svete byť udržateľnejší,“ hovorí Pramod Singh, manažér projektov zameraných na zodpovedné pestovanie bavlny, IKEA.
Bavlna pochádzajúca z udržateľnejších zdrojov zahŕňa bavlnu produkovanú pestovateľmi podľa štandardov pre „lepšiu bavlnu“ a v súlade s kritériami Iniciatívy za lepšiu bavlnu, ako aj udržateľnú bavlnu z USA.Od septembra 2015 všetka bavlna, ktorá sa používa pri produkcii výrobkov IKEA, pochádza z týchto zdrojov, aj keď v obchodnom dome bude stále k dispozícii veľmi malé množstvo výrobkov vyrobených ešte pred týmto dátumom z bežnej bavlny, a to kým sa nevypredajú.Hlavné zdroje bavlny pre IKEA pochádzajú z Indie, Pakistanu, Turecka, Číny, USA a Brazílie.
Tento míľnik je súčasťou dlhej cesty transformácie bavlnárskeho priemyslu. V roku2010 IKEAspolus ochranárskou organizáciouWWF (Svetový fond na ochranu prírody) a ďalšími poprednými verejnými aj súkromnými organizáciami pomohla založiť tzv.„Better Cotton Initiative“ (BCI – Iniciatíva za lepšiu bavlnu).
„Sme nesmierne hrdí na našu spoluprácu s IKEA. Oceňujeme to, že si stanovili taký ambiciózny cieľ a že idú príkladom ostatným spoločnostiam a značkám. Záväzok IKEA voči BCI nám pomáha napĺňať naše poslanie, ktorým je snaha o to, aby sa „lepšia bavlna“ stala bežne používaným materiálom,“ vysvetľuje Paola Geremicca, riaditeľka BCI pre komunikáciu a získavanie finančných prostriedkov.
„Bavlna z udržateľnejších zdrojov používaná vo všetkých výrobkoch IKEA je inovatívnou zmenou a veľkou výzvou v rámci globálneho trhu s bavlnou, pretože jasne ukazuje zameranie spoločnosti na udržateľnosť,“ hovorí Richard Holland, riaditeľ Iniciatívy pre transformáciu trhu WWF. „Potrebujeme viac spoločností, ktoré budú nasledovať príklad IKEA, ale tento míľnik ukazuje, že čo je dobré pre ľudí a prírodu, je dobré aj pre podnikanie.“
Spolu s partnermi sa chce IKEA usilovať o to, aby bola udržateľná bavlnadostupným a cenovo prijateľným materiálom, lepším pre životné prostredie aj ľudí, ktorí ho pestujú.