V rámci poistenia by sme mohli parafrázovať hamletovskú otázku z „byť či nebyť“ na „poistiť sa, či nepoistiť sa.“ Veríme, že rozhovor s Janou Lesíkovou Vám pomôže túto dilemu vyriešiť.
Predstavte nám na úvod svoj odbor, v ktorom „riaditeľujete“, čím všetkým sa zaoberá?
Odbor správy neživotného poistenia sa zaoberá správou akéhokoľvek poistenia „neživého“ charakteru, teda ide o poistenie nehnuteľností, domácností, vozidiel… a to nielen privátneho charakteru, ale aj správou poistenia podnikateľských a priemyselných rizík. Na našom odbore sa vlastne zabezpečuje to, aby sa všetky uzavreté poistné zmluvy riadne dostali do poistno-technického systému a následne sledujeme ich „život“. Teda počas ich platnosti realizujeme zmeny, ktoré nastanú – zmeny adresy, zmena iných osobných údajov (napr. ak sa žena vydá a zmení priezvisko), ak si chce niekto počas doby poistenia k existujúcej zmluve dopoistiť nejaké iné riziko a podobne. Samozrejme, s tým súvisí aj zasielanie potrebnej korešpondencie – čiže posielame predpisy poistného na úhradu, posielame upomienky, ak niekto zabudne na povinnosť zaplatiť a taktiež riešime zániky poistenia, ak nastala udalosť, pre ktorú už samotné poistenie nemá opodstatnenie.
Ľudia majú tendenciu skôr na poistné udalosti nadávať, čo niekedy zvádza k myšlienke, či sa vôbec oplatí poistiť auto, dom a podobne, keď je toľko nespokojných ľudí s výsledkami poistných udalostí?
Je pravda, že ešte stále u časti populácie pretrváva tendencia nechrániť si svoj majetok a život poistením. Väčšinou je tomu tak dovtedy, kým ich nepostihne nejaká väčšia katastrofa a ostanú bez prostriedkov, bez strechy nad hlavou a pod. Ja osobne mám samozrejme uzavreté poistenia tak životné, ako aj neživotné a hoci som za dlhé roky nemala žiadnu poistnú udalosť a mohla by som si povedať, radšej som tie peniaze, ktoré som zaplatila, mohla investovať inam – radím všetkým – na poistení nešetriť. Aj ja sa stretávam s nespokojencami, podľa ktorých by poistenie (minimálne v tom neživotnom segmente) malo byť o tom, že koľko do poisťovne zaplatím, minimálne toľko, alebo lepšie viac, by som mal dostať späťJcez poistné plnenia. Neživotné poistenie je však o tom, aby ste v prípade náhodných udalostí, ktoré postihnú Váš majetok, vďaka plneniu z poisťovne vedeli ten majetok znovu nadobudnúť, alebo minimálne preklenúť obdobie, kým si ho dokážete opraviť a pod. To je jednoducho povedané. Všetci určite v médiách a tlači zachytili informácie o povodniach v minulom roku. Len naša poisťovňa pri týchto povodniach a záplavách vyplatila svojim klientom za škody na majetku cca 9 miliónov eur, pretože mali poistenie uzavreté. Rovnako bol tiež medializovaný prípad požiaru vozidiel vo Vincovom lese. Všetkých klientov, ktorí mali svoje vozidlá poistené, sme odškodnili, samozrejme podľa zmluvných podmienok. Takže určite je aj veľa spokojných ľudí, ktorí aj chápu význam a zmysel poistenia. Ale viete, ako to chodí… spokojní sa príliš nechvália a skôr sa vždy prezentuje tá nespokojnosť:).
Nezískavajú ľudia aj averziu voči poisťovacím agentom, vládne rivalita, občanov zavaľujú poisťovne informáciami, ponukami na zmluvy?
Rivalita a konkurencia je samozrejme dobrá. Myslím si, že naša poisťovňa ide na to zdravým sedliackym rozumom, aby čo najlepšie pokryla potreby občanov. Nie vždy sa totiž vyplatí to najlacnejšie poistenie. Radšej si v rámci možností priplatiť a dôkladne si nechať vysvetliť podmienky a riešenie následkov poistnej udalosti, to je dôležité. Treba sa už pri uzavretí poistenia nebáť vypytovať na všetky okolnosti. V súčasnosti už majú sprostredkovatelia poistenia povinnosť pri uzavretí zmlúv spisovať záznamy z rokovania, ktoré obsahujú informácie o tom, čo sprostredkovateľ klientovi ponúkol, o čo klient nemal záujem, aby boli obe strany chránené. Pre tých klientov, ktorí uprednostňujú iný ako osobný kontakt s poisťovňou, už dnes fungujú moderné spôsoby komunikácie cez aplikácie v smartfóne, poistenie cez internet, máme bezplatnú linku, takže niekedy ani neprichádza k osobnému kontaktu s klientom. Je to na samotnom klientovi, čomu dá prednosť…
Televíznym divákom neunikne, že ste najoceňovanejšia poisťovňa…
Áno, máme množstvo metálov, hviezdičiek, ktoré nám robia radosť. Ceny zo súťaží si odnášajú hlavne produkty týkajúce sa poistenia motorových vozidiel, privátneho majetku – produkt Môj domov. Vyhrali sme napr. aj súťaž komunikátor roka, máme televíziu pre zamestnancov, ktorá dostala tiež európske ocenenie ako najlepší digitálny projekt a mohli by sme pokračovať.
Toľko ocenení, koľko času trávite v práci?
No, to asi nebudem radšej ani hovoriť, niekedy to asi naozaj preháňam, hoci sa snažím zlepšovaťJ, ale nerada odchádzam, keď je niečo nedokončené, takže popoludňajšie programy a podvečerné seriály väčšinou nestihnem (úsmev). Víkendy a dovolenky si však naozaj užívam.
Domáce práce okolo rodiny ?
Mám dospelú dcéru, ktorá je na podobnej workoholickej vlne ako ja, a pretože pracuje v Budapešti, cez pracovné dni som prakticky sama, takže ako si nechám, tak si nájdem. Niekedy aj premýšľam, či pohyblivá pracovná doba, ktorá je dnes veľmi preferovaná, je výhodou. Zažila som obdobie, keď sa pracovalo „len“ osem hodín a stihli sme urobiť robotu, dnes sa automaticky ľudia zdržujú v robote aj deväť-desať hodín… Tak premýšľam, či vydržia dnešní mladí to tempo až do dôchodku!
Relax, ako vyzerá vo vašom ponímaní?
Dokážem nerobiť vôbec nič (úsmev). Keď mám dosť leňošenia, rada zbehnem do kina, divadla, mám rada prírodu, vychádzky v lese. A rada cestujem. Kým bola dcéra malá, skôr to bolo polihovanie niekde pri vode, ale ako rástla, menili sa aj naše dovolenky. V súčasnosti možno poležíme deň, dva pri vode, ale potom sa to už musí prestriedať aj s niečím iným… Rada spoznávam nové miesta, nové krajiny a preto sa nevraciam na miesta, kde som už bola. Idem raz a potom zase niekam inam. Oceňujem dcérine aktivity vo výbere destinácií:).
Záverečné slovo pre čitateľov nášho portálu?
Všetkým čitateľkám (ale verím aj čitateľom) želám hlavne krásnu jar a leto (lebo toho slnka bolo posledné mesiace málo). A hlavne, nebojte sa žiadneho poistenia, verte, oplatí sa to!