Každý z nás už niekedy zažil nepríjemnú atmosféru v práci, kedy sme do kancelárie prichádzali s pocitom napätia, namiesto spokojnosti. Zlé vzťahy na pracovisku môžu vyzerať rôzne – od drobných nezhôd až po vážne konflikty, ktoré nám berú energiu a chuť pracovať. Ako sa zachovať, keď sa pracovné vzťahy začnú kaziť? Radí terapeut Peter Seemann z online terapeutickej platformy Hedepy.
Aj v práci sa musíte cítiť dobre
Aj keď si mnohí povedia „je to len práca,“ nie je tomu tak. V práci trávime veľkú časť nášho dňa a rovnako ako v súkromí, aj na pracovisku sme postavení pred príjemné i nepríjemné situácie. Tak ako doma, aj v práci musíme čeliť konfliktom i nedorozumeniam. Príjemne by sme sa teda nemali cítiť len v pohodlí domova, ale aj v práci. Jedným z dôvodov je aj to, že vzťahy na pracovisku a doma sa navzájom ovplyvňujú. „Ak sme spokojní a šťastní doma, aj v práci nám je ľahšie riešiť náročné situácie. Naopak, ak sa doma hádame, aj v práci máme horšiu náladu a ťažšie čelíme výzvam a stresu na pracovisku,“ hovorí terapeut Peter Seemann.
Cítiť sa v práci dobre je nesmierne podstatné nielen preto, že našu nespokojnosť z práce môžeme preniesť domov na našich blízkych, ale aj preto, že dlhodobá nespokojnosť v práci môže viesť k vyhoreniu, stresu, pocitu tiesne či skľúčenosti. „Je dôležité, aby sa ľudia v práci cítili dobre, pretože tam trávia obrovskú časť svojho života. Nikto nechce mrhať svojím životom na mieste, kde nechce byť, alebo vo vzťahu, ktorý mu nič nedáva, ba priam mu škodí,“ vysvetľuje terapeut. Niekedy však v práci nastanú situácie, kedy sa atmosféra na pracovisku zhorší a za všetkým môže stáť aj drobný konflikt s jedným kolegom.
Prečo vznikajú konflikty na pracovisku?
Konflikty na pracovisku sú bežné – nemôžeme byť predsa s každým kamaráti. Vznikať môžu z rôznych dôvodov. „Môže to byť konflikt medzi kolegami, ktorí spolu pracujú – jeden môže prebrať myšlienku druhého alebo nejaký nápad. Môžu sa správať neúctivo, môžu byť neschopní prekonať kultúrne rozdiely, môžu mať konflikt vo vzájomných očakávaniach. Rôzni ľudia rôzne pristupujú k povinnostiam, niekto až príliš precízne, niekto zase menej a podobne,“ vysvetľuje terapeut online terapeutickej platformy Hedepy. Pre normálne fungovanie je však podstatné problémy riešiť. „Konflikty treba riešiť čo najskôr, inak môžu prerásť do deštruktívnej fázy, kedy si s kolegom len ubližujete. Kolegu môžeme ignorovať, alebo sa mu vyhýbať, no nie je to stabilné riešenie,“ upozorňuje terapeut.
Problémy riešte, kým nie je neskoro
Nie vždy máme náladu problémy riešiť. Niekedy si ich nevšímame, snažíme sa na ne zabudnúť a nechávame ich „vyhniť,“ čo však nie je správne. Ak sa chcete v práci cítiť dobre, konflikty je potrebné riešiť už v zárodku, pokiaľ sa dajú vyriešiť priateľsky, nie ich prehliadať. „Je dobré ukázať, čo vám vadí a pomenovať to, hoci aj dôrazne. Inak ľudia prekračujú vašu hranicu. Je potrebné dôsledne a výrazne odmietať správanie, s ktorým nesúhlasíte. Ak priama konfrontácia nestačí, vhodná je návšteva personalistu alebo manažéra ľudských zdrojov,“ hovorí Peter Seemann a zároveň dodáva, že ak nezaberá riešenie konfliktov ani s nadriadeným či personalistom, je na mieste zvážiť odchod a hľadať si iného zamestnávateľa. „Často to býva obeť, nie útočník, kto odíde,“ hovorí terapeut a kouč.
Problémy s kolegami? Komunikujte fakticky
Vzťahy na pracovisku nebývajú jednoduché – rovnako ako vzťahy v súkromí. V práci musíme tráviť niekoľko hodín, pracovať efektívne, a niekedy aj s kolegami, s ktorými si nerozumieme. Pri komunikácii je preto dôležitá základná slušnosť. „Je podstatné mať stanovené pravidlá fungovania a vzájomného správania sa,“ hovorí terapeut online terapeutickej platformy Hedepy.
S kolegami, s ktorými si nerozumieme by sme podľa neho mali komunikovať v dvoch rovinách – faktickej rovine a rovine príbehu. Faktická rovina pozostáva zo zadania úlohy, stanovenia deadlinu, očakávaného výsledku a cieľa. Naopak, rovina príbehu pozostáva z toho, čo okrem faktov rozprávame, alebo čomu veríme. „Pri niekom, s kým si nerozumieme, potrebujeme zostať vo faktickej rovine a nepoužívať rôzne interpretácie či hodnotiace slová,“ upozorňuje Peter Seemann.
5 tipov od terapeuta
Konflikty na pracovisku nie sú príjemné. Zároveň však nie sú neriešiteľné. Ak čelíte konfliktu s kolegom či kolegyňou, nemusíte hneď odchádzať z práce. Situáciu viete vyriešiť s nadriadeným, alebo ju uchopiť do vlastných rúk. Podľa terapeuta Petra Seemanna sa môžete držať týchto praktických tipov:
- Pripomínajte si, prečo vás práca baví – sústreďte sa na pozitívne aspekty svojej práce. Vytvorte si zoznam dôvodov, prečo máte túto prácu radi, a pravidelne si ho prezerajte. Takýmto spôsobom si prácu neznechutíte aj napriek konfliktu na pracovisku.
- Vyskúšajte stretnutie s mediátorom, koučom alebo terapeutom – odborníci vám môžu dať nielen nestranný pohľad na situáciu, ale tiež vás naučiť techniky a stratégie na zlepšenie komunikácie a riešenie konfliktov.
- Používajte otvorenú komunikáciu – vyjadrite svoje pocity a obavy jasne a presne. Snažte sa počúvať aj druhú stranu a vytvorte bezpečný priestor na diskusiu, kde si budete môcť s kolegom vymeniť názory bez strachu z reakcie.
- Vyhýbajte sa kritickým vyjadreniam – kritika môže byť nevyhnutná, ale je dôležité ju formulovať konštruktívne. Namiesto toho, aby ste sa sústredili na to, čo urobil niekto zle, zamerajte sa na to, ako by ste situáciu mohli zlepšiť.
- Svoju energiu venujte svojím koníčkom, priateľom a rodine mimo pracovného prostredia. Keď sa budete cítiť šťastne a vyrovnane vo svojom osobnom živote, bude sa vám jednoduchšie čeliť výzvam na pracovisku.
Zdroj: Viky H.