Tohtoročná sezóna je k lyžiarom zatiaľ mimoriadne žičlivá. Všetky strediská na Slovensku majú dostatok prírodného snehu a hlásia vysoký záujem návštevníkov. S počtom lyžiarov však rastie aj počet úrazov. Je preto potrebné byť opatrnejší, dodržiavať pravidlá bezpečného lyžovania a nezabúdať na poistenie pre prípad úrazu.
Horská záchranná služba má každým rokom viac práce so zranenými lyžiarmi. Minulú sezónu zasahovala pri 1 619 úrazoch lyžiarov a snoubordistov, čo je v porovnaní so sezónou 2014/2015 nárast o 6 %. „Už tradične sú v najväčšom počte zastúpené úrazy horných a dolných končatín, či už ide o zlomeniny alebo vykĺbenia. Vyskytujú sa však aj úrazy hlavy,“ hovorí Katarína Števčeková z Horskej záchrannej služby. Smutná štatistika vládne i pri smrteľných úrazoch. Ich počet narastá. Počas minulej zimnej sezóny prišlo o život 19 návštevníkov hôr. V sezóne 2014/2015 malo fatálne následky sedem nehôd a 2014/2013 bolo takýchto prípadov šesť. Bilanciu za tohtoročnú zimu sa dozvieme v apríli. No už teraz treba myslieť na dodržiavanie zásad bezpečného lyžovania a správania sa na svahu.
Ako sa zabezpečiť?
„Najčastejšou príčinou úrazov je precenenie svojich schopností. Často dochádza aj k zrážkam lyžiarov. Každá osoba na svahu by preto mala zvážiť svoje možnosti, zohľadniť stav trate, počasie aj počet lyžiarov,“ radí K. Števčeková. K zodpovednému správaniu patrí i uzatvorenie pripoistenia pre prípad úrazu. Bežný lyžiar pohybujúci sa na udržiavanej zjazdovke nemusí mať bezpodmienečne poistenie pre prípad zásahu horskej služby. Prevádzkovatelia lyžiarskych stredísk poskytujú v rámci predávaných skipasov aj službu prvej pomoci a transport zraneného do najbližšieho zdravotníckeho zariadenia.
No dôležité je tiež pripoistenie (trvalých) následkov úrazu. Nehoda si môže vyžadovať dlhšie liečenie a niekedy aj hospitalizáciu.
Samozrejme, aj keď má lyžiar uzatvorené životné poistenie, na svahu by sa mal správať vždy zodpovedne. Na lyžiarskych tratiach platia Vyhláška Ministerstva vnútra SR č. 26/2006 Z. z. a medzinárodné lyžiarske pravidlá FIS, známe ako Biely kódex. Okrem toho môžu mať prevádzkovatelia lyžiarskych stredísk vlastné pravidlá, ktoré sú nad rámec tých medzinárodných a sú rovnako dôležité. A situácia je komplikovanejšia, ak k úrazu došlo v zahraničí – nie všetky druhy poistení sa vzťahujú na úrazy vzniknuté za hranicami SR a v takýchto prípadoch sa náklady na ošetrenie či hospitalizáciu môžu vyšplhať až na násobky slovenských cien. V blízkosti lyžiarskych stredísk sú totiž väčšinou súkromné zdravotnícke zariadenia, kde si treba za ošetrenie platiť. A hoci má lyžiar Európsky preukaz zdravotného poistenia, (t. j. povinné štátne poistenie), ten mu pomôže len v štátnych zdravotníckych zariadeniach.
Aké pravidlá treba na lyžiach dodržiavať, aby poistná ochrana platila bez obmedzení?
- Žiadny alkohol a omamné látky
- Zdržiavanie sa len na povolených lyžiarskych tratiach
- Evidentné nedodržiavanie Bieleho kódexu
- Dodržiavanie pokynov horskej služby
- Nevhodný výstroj a nevhodné oblečenie
Stále viac citlivé sa stáva požívanie alkoholu a iných omamných látok. V niektorých krajinách dokonca horská služba či polícia lyžiarov preventívne kontroluje a udeľuje im pokuty alebo ich vykazuje zo svahu. Už aj na Slovensku sa postupe udomácňujú pravidlá ohľaduplnosti a bezpečnosti na svahoch, ktoré platia i v zahraničí pod označením Biely kódex.
Biely kódex
- Ohľaduplnosť na svahu– lyžiar je povinný správať sa ohľaduplne, aby neohrozil a nepoškodil zdravie, život a majetok ostatných.
- Rýchlosť a štýl jazdy– lyžiar musí prispôsobiť rýchlosť a štýl jazdy svojim schopnostiam, poveternostným podmienkam, terénu a zaľudnenosti svahu. Na miestach, kde je znížená viditeľnosť alebo v dolnej časti zjazdovky, v okolí lanoviek a vlekov či prehustených miest, je potrebné spomaliť.
- Zodpovednosť idúceho zvrchu– staré známe pravidlo znie: na svahu je vždy zodpovedný ten, čo prichádza zhora. Musí tak rýchlosť a smer jazdy upraviť s cieľom neohroziť pred ním jazdiacich ľudí. Ide najmä o dostatočný odstup a predvídanie úmyslov ostatných.
- Opatrné predbiehanie– pri predbiehaní pomalších je treba dbať na to, aby tí neboli ohrození a mali dostatočný priestor pre svoju jazdu.
- Ohľaduplný rozjazd– každý, kto vchádza na lyžiarsku trať alebo sa chce po zastavení opäť rozbehnúť, musí sa rozhliadnuť a dať prednosť lyžiarom prichádzajúcim zhora. Neočakávaný rozjazd lyžiara stojaceho na mieste sa dá len ťažko predvídať a môže ostatných prekvapiť.
- Zákaz státia– považuje sa bezohľadné a zbytočne riskantné, ak lyžiari na trati bezdôvodne zastavujú, a to najmä na zúžených a neprehľadných častiach zjazdoviek. Kritické miesta sú najmä pod terénnymi vlnami, ktoré znemožňujú vidieť prichádzajúcich zvrchu. Človek, ktorý tam spadol musí toto miesto čo najrýchlejšie opustiť.
- Chôdza do protismeru– človek pohybujúci sa hore kopcom predstavuje neočakávanú prekážku. Ak tak musí urobiť, mal by kráčať po okraji zjazdovky.
- Dodržiavanie značiek– lyžiar je povinný dodržiavať značky a upozornenia na trati. Tie sú časté najmä vo väčších strediskách – napríklad upozornenie o krížení zjazdoviek, označenie nebezpečných miest, príkazy na zníženie rýchlosti alebo iné značky horskej služby či polície. V zahraničí sa ich dodržiavanie kontroluje a pokutuje. Horská záchranná služba pripravuje podobné represie i u nás.
- Prvá pomoc– lyžiar je povinný inému pri úraze poskytnúť prvú pomoc. Ďalej označiť miesto nehody nad nehodou, napríklad pomocou skrížených lyžiarskych palíc, oznámiť úraz horskej službe a privolať čo najrýchlejšie odbornú pomoc.
- Bezpečnosť lyžiarskeho výstroja– lyžiar môže používať lyžiarsky výstroj len v stave, v ktorom výrobca zaručuje bezpečnosť pri používaní výrobku a je zabezpečený proti samovoľnému uvoľneniu lyže alebo inej súčasti lyžiarskeho výstroja.
- Preukázania totožnosti– ak došlo na trati k nehode, každý účastník, prípadne svedok nehody, je povinný preukázať základné údaje o svojej osobe Horskej záchrannej službe alebo zamestnancom strediska.
- Vstup na trať – pred začatím a po skončení prevádzky dopravných zariadení je vstup na trať zakázaný – hrozí nebezpečenstvo úrazu so strojmi upravujúcimi trate.
Pripravil: Ing. Peter Apolen
Foto: Orava Snow