Naučte deti vnímať chyby ako niečo prirodzené

Umenie učí nielen deti, ale aj dospelých trpezlivosti, tvorivosti, pokore a zdravému sebavedomiu. Keď dieťa vidí pokrok, ktorý vďaka trpezlivej práci dosahuje získava aj zdravú hrdosť na seba samého, na svoje schopnosti. Či je to už pri maľovaní, hudbe, tanci, alebo v inej umeleckej oblasti. Umenie je aj krásny proces, kde každá „chyba“ sa stáva výzvou a vzrušujúcim dobrodružstvom na ceste k výsledku. 

 

Umožnite deťom experimentovať bez tlaku na dokonalý výsledok

Podľa detskej psychologičky Michaely Artemiou chyby a omyly sú súčasťou nášho života, a teda aj procesu učenia a osobného rastu. Práve preto je dôležité, aby sa deti naučili svoje chyby, ale aj chyby iných vnímať ako niečo prirodzené. „Ak dieťa dokáže prijať a spracovať pocit zlyhania, rozvíja tým vlastnú schopnosť riešiť problémy, posilňuje svoju vytrvalosť a rovnako sebavedomie. Prostredie, v ktorom je deťom umožnené experimentovať bez tlaku na dokonalý výsledok, pomáha deťom postupne lepšie porozumieť, že aj chyby môžu byť užitočnou skúsenosťou,“ myslí si Michaela Artemiou.

Významnú úlohu v tomto procese môžu mať svojím podporujúcim prístupom najmä rodičia. Namiesto hodnotenia chýb ako zlyhania je dôležité s deťmi hovoriť o tom, čo sa z chýb môžu naučiť. „Povzbudenie, pochvala za snahu, ale aj pomoc pri hľadaní riešenia – to všetko deťom ukazuje, že urobiť chybu nie je konečný stav, ale naopak vždy nás učí niečomu novému,“potvrdzuje detská psychologička.

Skvelou voľbou ako deti učiť, že chyby sú niečo prirodzené a posúvajú nás ďalej, sú kreatívne aktivity. Slovenská ilustrátorka Tina Minor vníma umenie ako krásny proces, kde každá „chyba“ sa stáva výzvou a vzrušujúcim dobrodružstvom na ceste k výsledku. „Často sa stáva, že mi pri tvorbe niečo nevyjde tak, ako má. Buď mi ujde linka, alebo mi farba vytvorí škvrny tam, kde som ich neplánovala. V niektorých prípadoch zistím, že farebnosť, ktorú som si vymyslela, akosi nepasuje. Alebo, že kompozícia celkovo nesedí. Nikdy mi nič z toho neprišlo ako chyba. Práve naopak. Brala som to ako výzvu, vymyslieť to celé inak. Čiary či škvrny mimo plánovaného konceptu vytvárajú krásnu hravosť diela a dodávajú mu živelnosť.“

Umenie nám dáva predovšetkým slobodu. Oslobodzuje ducha od všetkého, čo ho ťaží. Otvára nové svety, nové obzory, stimuluje inovátorské myšlienky, povzbudzuje fantáziu, pracuje s naším vedomím i podvedomím, zušľachtuje naše estetické cítenie… Umenie je večné možno práve preto, že človek vždy bude mať potrebu vyjadriť svoje najhlbšie pocity a pohnútky spôsobom, ktorý sa nedá vyjadriť nijak inak než piesňou, obrazom, či slovom,“ dopĺňa slovenská ilustrátorka.

Spoločne spoznávajte umenie hrou 

Jednou z ciest ako spoznávať umenie sú aj spoločenské hry. Obľúbené sú kartové hry, na ktorých sú zobrazené slávne diela umelcov. Spoločné hranie kariet sa preto stáva aj „návštevou galérie“, v ktorej hravou formou objavujeme známe inšpiratívne diela. Odborníčka na spoločenské hry zo spoločnosti Piatnik, Štěpánka Zoubková, potvrdzuje aj ďalšiu pridanú hodnotu hier. „Pri spoločenských hrách si deti nielen oddýchnu a zabavia sa, ale rozvíjajú svoju fantáziu a pomocou logického myslenia sa snažia vyriešiť rôzne situácie. Zaujímavou hrou je Art Gallery, v ktorej pracujete pre svetoznámu galériu. V zbierkach tejto kultúrnej ustanovizne nájdete najvýznamnejšie diela dejín umenia a tie je potrebné náležite odprezentovať.

Zdroj: Andrea Č.