Japonsko… Krajina, ktorá je z pohľadu našej zemepisnej šírky exotikou, ktorá v sebe skrýva množstvo otáznikov. Pomyselnú bariéru vytvára nielen vzdialenosť a očividná inakosť, ale aj pre nás, určite komplikovaný jazyk. Avšak jazyk nie je jedinou formou komunikácie. Je ňou aj umenie, kultúra vo všeobecnosti. A práve dizajn, sa v posledných desaťročiach stáva komunikačným kanálom, ktorý vypovedá o rôznorodosti, kolorite a pluralite tohto sveta. Aj vďaka nemu sa môžeme dozvedieť niečo viac o Japonsku a jeho nevšednom kultúrnom odkaze.
O dizajnérovi
Japonský dizajnér Tokujin Yoshioka je dnes už svetoznámy dizajnér, ktorého práce majú veľmi čitateľný rukopis a kontúry. Narodil sa v roku 1967 v japonskej Sage. Pracoval pre množstvo známych dizajnérskych štúdií, až si v roku 1988 otvoril to vlastné. V súčasnosti tento veľmi talentovaný dizajnér pracuje pre veľmi zvučné značky ako Hermes, Toyota, BMW či Swarovski.
O farbe
Tokujin Yoshioka pracuje takmer výlučne s bielou farbou. Stala sa jeho podpisom, pečaťou. Dodáva jeho prácam jemnosť a najmä čistotu tvaru. Každá línia, každá krivka má svoj zmysel a práve biela je farba, ktorá umožňuje každej jednej dokonale vyniknúť.
O kresle
Zlomom v kariére tohto japonského dizajnéra bolo vytvorenie papierového kresla, ktoré nazval „Honey pop“. Toto kreslo, ktoré pripomína nariasený golier starovekého mužského odevu, naozaj zmenilo dizajnérov prístup k tvorbe. Svoje výtvory začína vnímať skôr ako umelecké objekty ako len nejaké konštrukčné práce. Jeho objekt má byť zároveň umením. V tejto svojej snahe je veľmi úspešný. Svedčí o tom aj fakt, že jeho diela sa stali súčasťou zbierky Múzea moderného umenia v New Yorku.
Záverom? Nedá sa nezamilovať si čistotu, kreativitu a precíznosť, ktorá sa spája s dizajnérskymi kúskami, ktoré vychádzajú spod rúk Tokujina Yoshioku…nedá sa nezamilovať si strohú a predsa dokonalú bielu, ktorá pochádza až z ďalekého Japonska…
Všetky obrázky zdroj: http://www.tokujin.com/