Riziko dopravných nehôd hrozí na rýchlostných cestách, frekventovaných križovatkách v centre mesta, no rovnako nebezpečné je aj parkovanie. Podľa štúdie Allianz centra pre technológie (AZT) a spoločnosti Continental sa viac ako 40 percent všetkých mechanických poškodení vozidiel stane práve pri parkovaní. Analýza 3 500 nehôd potvrdila, že poistné udalosti sa stávajú pri vchádzaní
a vychádzaní z parkovacieho miesta a tiež pri ďalších drobných manévroch s automobilom.
Ako najrizikovejšia skupina sa v prieskume o parkovaní ukázali vodiči starší než 65 rokov.
Pri parkovaní dá vodičom najviac zabrať cúvanie
Podľa expertov skupiny Allianz z výskumného ústavu v Ismaningu pri Mníchove vznikne až
84 percent „parkovacích“ dopravných nehôd pri vychádzaní z parkovacieho miesta. Pri ôsmich prípadoch z desiatich drobné „ťukance“ a pokrčené plechy spôsobí cúvanie. Pri vjazde
na parkovacie miesto majú vodiči podobné problémy len málokedy. Množstvo nehôd vznikne
aj tým, že vodiči nevenujú dostatočnú pozornosť jazde a svojmu okoliu. Až 27 percent vodičov priznalo, že sa počas šoférovania venujú aj iným činnostiam, napríklad písaniu správ
na smartfóne, nasadzovaniu si hodiniek či prezúvaniu topánok. Takéto rozptyľovanie sa oberá šoféra o schopnosť rýchlo zareagovať. Príkladom sú vodičky, ktoré pri úprave mejkapu strácajú minimálne 40 percent pozornosti, ktorú by mali venovať parkovaniu.
Úsmevné hlásenia
Štúdia skupiny Allianz hovorí, že takmer polovica „parkovacích“ poistných udalostí je náraz
do stojaceho vozidla. „Pri cúvaní som si nevšimol druhé vozidlo, ktoré tam stálo. Myslel som si, že už odišlo, lebo vodič naštartoval motor už predo mnou. Poškodil som mu vodičovu stranu (blatník predný, dvere vodiča, zadné dvere, zadný blatník, pravá strana, vlastne celé vozidlo),“ znelo hlásenie poistnej udalosti klienta Allianz – SP. V jednom z piatich prípadov sa vodičom dokonca podarí nacúvať do seba navzájom. Takúto situáciu sa zrejme snažil opísať ďalší klient poisťovne: „Pri cúvaní na miesto zaparkovania do mňa cúvlo zaparkované vozidlo.“
Čo sa deje na slovenských parkoviskách?
Podľa štatistiky Prezídia Policajného zboru sa od začiatku roka do konca augusta 2015 stalo
na parkoviskách už 1 656 dopravných nehôd, pri ktorých sa ľahko zranilo 150 účastníkov
a s ťažkými zraneniami vyviazlo 26 osôb. Nehody na parkoviskách si za uplynulých osem mesiacov vyžiadali aj tri ľudské životy. V tomto roku už Prezídium PZ vyčíslilo škody z dopravných nehôd na parkoviskách na 1 661 850 eur. O tom, že si niektorí vodiči sadajú za volant netriezvi, svedčí aj 117 prípadov nehôd pri parkovaní, pri kontrole ktorých polícia namerala vodičovi v krvi alkohol.
Výskyt nehôd pri parkovaní z roka na rok narastá
Podľa štúdie AZT rozptýlená pozornosť pri parkovaní trápi najmä seniorov nad 65 rokov. Štatisticky spôsobia až o tretinu vyšší počet parkovacích kolízií než vodiči vo veku od 25
do 64 rokov. Frekvencia výskytu nehôd pri parkovaní alebo manévrovaní s vozidlom sa počas posledných 10 rokov zvýšila o viac ako 30 percent. Z poistných udalostí, ktoré skupina Allianz eviduje v povinnom zmluvnom poistení, sa pri parkovaní spôsobilo až 44 percent havárií. Hoci len pri 4 percentách z nich dôjde aj k ujme na zdraví, zranenia bývajú závažné. Dve tretiny takýchto prípadov sa týkajú najmä chodcov – seniorov. Obzvlášť ohrozenou skupinou sú cyklisti, ktorých môžu vodiči pri vychádzaní z parkoviska ľahko prehliadnuť.
Väčšie autá, rovnaké parkovacie miesta
Za nehodami pri parkovaní sa nemusí vždy skrývať len nepozornosť vodičov. Riziko predstavujú aj čoraz väčšie rozmery áut a všestranná premena ich dizajnu. Odborníci upozorňujú, že za uplynulé desaťročia sa autá značne zväčšili. Rozmery parkovacích miest však v mnohých krajinách zostávajú rovnaké ako pred rokmi. Nie je teda náhodou, že vodičom SUV a dodávok sa pri parkovaní stáva až o 30 percent viac nehôd než menším vozidlám. Problémy môže spôsobiť aj nevhodný dizajn, ktorý vodičom často znemožňuje pohodlný výhľad z vozidla, predovšetkým v jeho zadnej časti a po bokoch.
Aj parkovací systém vie byť klamlivý
Medvediu službu môže priniesť používanie parkovacích systémov. Tie majú vodiča zvukovým signálom alebo vizualizáciou na displeji upozorniť na prípadnú prekážku, niekedy však spôsobia skôr ťažkosti, ako pomôžu. Vodiči často nie sú oboznámení s tým, aký veľký priestor ich systém monitoruje a škodu spôsobia v domnienke, že na parkovanie majú dostatok priestoru. „Toto riziko pomôžu výrazne znížiť inteligentní automatickí parkovací asistenti a samostatné núdzové brzdové systémy určené na manévrovanie na parkovisku,“ povedal Wolfgang Fey, vedúci oddelenia asistenčných systémov spoločnosti Continental.