Hypotéky, úvery sa stali bežnou súčasťou nášho života. Množstvo bánk ponúka množstvo možností ako a na čo si požičať a zorientovať sa v spletitom svete úverov nám pomôžu školení a odborní poradcovia. Prečo sa na nich obrátiť? Aj o tom sme hovorili so Slavomírom Rumanom – riaditeľom odboru hypotekárnej siete Allianz.
Predstavte nám svet hypoték z pohľadu spoločnosti Allianz…
Mnoho ľudí dnes rieši pôžičky, úvery, hypotéky z dôvodu, že klesajú úrokové sadzby. Každý sa snaží nájsť optimálny variant, aby platil menej. Spoločnosť Allianz-SP sa úverom nevenovala a tak sa stávalo, že nám poistenci odchádzali ku konkurencii. Preto sme sa rozhodli situáciu riešiť. Od apríla ponúkame našim klientom novú službu – čo najlepšie produkty nielen v poisťovníctve, ale pomôcť im vybrať najoptimálnejšie hypotéky, úvery a pôžičky u partnerov, ktorí im dokážu garantovať najlepšie podmienky. Hlavným cieľom je pomôcť klientom v oblasti, ktorá u nás nebola doteraz primárna, ale je intenzívne prepojená čo sa týka nastavenia úveru, aj v rámci poistenia. Budujeme sieť špecialistov na úvery, ktorá je odlišná od siete poisťovacej. Ak dostane klient poradenstvo od odborníka, dokáže úver nastaviť tak, aby ho čo najmenej zaťažil. Prípadne spojí rady úverového odborníka s poisťovacím a takto sa dokáže ľahšie vyrovnať s nečakanou situáciou. Toto poradenstvo je potrebné, aby neprišlo k tomu, že klient úver nedokáže splácať.
Plánujete aj štádium, že budete poskytovať hypotéky?
Hypotéky poskytujú banky, my budujeme sieť poradenstva, aby bola hypotéka správne nastavená, aby sa klient zorientoval v ponuke bánk, či už sú to klasické spotrebné a bezúčelové úvery, americké hypotéky, hypotekárne úvery, alebo podnikateľské úvery. Tak ako poskytujeme poradenstvo v rámci poisťovníctva, radíme aj vo svete úverov.
Bánk je u nás neúrekom, pretekajú sa v ponukách. Čo rozhoduje u vás, ktoré produkty a ktorej banky ponúknete klientovi?
Strategicky sme si na spoluprácu vybrali štyri veľké banky, nadnárodné spoločnosti, ktoré pôsobia na našom trhu. Hlavným kritériom bolo, aby dokázali klientovi poskytnúť skutočný komfort, ako my poskytujeme v rámci poistenia, aby ponuky boli variabilné pre nastavenie ďalších výhod. Nešli sme do kvantity, ale do kvality. Komunikácia je zameraná na úrokové sadzby. Podľa môjho názoru. Záležať by malo na tom, čo dokáže banka ponúknuť, či už sú to mimoriadne vklady do úveru alebo iné výhody typu – účty zadarmo a podobne. Dôležitý je komplexný pohľad na ponuku. Ak si berieme hypotéku, zaväzujeme sa na veľmi dlhé obdobie a prioritou klienta by malo byť, či mu dokáže banka zaručiť, aby sa úveru zbavil čo najskôr. Ak má klient kvalitné poradenstvo, reálne sa dokáže úveru na tridsať rokov zbaviť o päť alebo aj o desať rokov skôr. Aj naša poisťovňa funguje na princípe, že sa nesnažíme byť najlacnejšou poisťovňou, ale najkvalitnejšou, aby sme vyriešili aj najzložitejšie situácie klientov.
Podmienky hypoték sa sprísnili, napriek tomu im mladí ľudia v posledných rokoch dávajú prednosť pred prenájmami. Stále je stúpajúci trend hypoték?
Áno, je to pravda, že podmienky sa sprísnili a hlavným cieľom je predísť tomu, čo s stalo v rokoch 2008-2009 v Amerike, kedy si ľudia pobrali úvery, neboli ich schopní splácať a nastala celosvetová kríza. Prenájom versus hypotéka je individuálna záležitosť, každý klient je iný, každý úver je iný, každý príbeh je iný. Z môjho pohľadu by som sa rozhodol pre úver. Aktuálne sa pohybujeme na spodnej hranici úverových sadzieb, banky v rámci trhu sa snažia podmienky nastavovať tak, aby boli čo najlepšie pre klienta, takže je výhodné riešiť úver. Dokonca si myslím, že to bude dlhodobo tak nastavené. Ak niekto chce pobudnúť v meste rok-dva samozrejme sa nesnaží kupovať byt, ale býva v prenájme, no z hľadiska dlhodobého záujmu o život v jednom meste je výhoda kúpiť si vlastný byt. Dosť intenzívne cestujem po Slovensku, lebo naozaj tú sieť poradcov budujeme po celej republike, aby boli informácie dostupné a presviedčam sa, že ľudia sa naozaj o možnosti vlastného bývania intenzívne zaujímajú.
Máte nejaké osobné odporúčanie pre záujemcov o úver?
Vždy sa dobre poradiť s človekom, ktorý tomu rozumie, nechať si vypracovať ponuky, čo ktorá obnáša, pretože je to dlhodobá záležitosť a treba počítať aj s nečakanými situácimi, na ktoré poradca upozorní. Zvážiť treba aj nastavenie poistenia, aby sa poisťovňa postarala v prípade potreby, a aby bol produkt nastavený v prospech klienta.
Stúpa záujem o poradenstvo?
Osobne to vnímam tak, že sa zvyšuje finančná gramotnosť obyvateľstva, a tým pádom sa aj zaujímajú o to, aké zmluvy uzatvárajú, aké úvery si berú, čo im to prinesie, aké sú pozitívne efekty produktu. A my, ako Allianz-Slovenská poisťovňa, sa snažíme byť čo najviac nápomocní svojim klientom. Ponúkame od cestovného poistenia až po neštandardné druhy poistenia, rôzne korporátne či podnikateľské poistenia a objem informácií je obrovský, čo platí aj o bankovom sektore. Zjednodušil by som to na príklade autoservisu – ak potrebujem vyklepať blatník, idem za autoklampiarom, ak vymeniť čelné sklo, idem za mechanikom, ktorý sa zaoberá sklami. Preto odporúčam špecialistu na jednotlivé produkty a nie štýl z každého rožka troška.
Váš svet určite netvorí len poradenstvo a problémy klientov, vraj máte zaujímavého koníčka, relax…
Rozbeh nového projektu zaberá teraz trochu viac času, ale mojím najväčším koníčkom sú moje vinohrady. Žijem na Morave vo vinárskej oblasti, je to krásny protipól finančného sveta, napätie, čo porobí počasie s úrodou.
Ktorá z prác vo vinici vás baví najviac – jesenné zakrývanie viniča, jarné odkrývanie je dosť fyzicky náročné…
Degustácia vína (smiech) a samozrejme vinobranie, keď sa to vydarí. Zbierate plody celoročnej práce. Vlani sa zničila celá úroda len preto, lebo v nevhodnom čase dva týždne v kuse pršalo. Takže je to aj adrenalín. Pomohlo mi to aj v rozhľade, viem oceniť prácu iných ľudí, viem koľko driny a neistoty je schovanej za chutnou sedmičkou vína. Ale keď sa to vydarí, je to úžasný pocit.