Po niekoľkých rokoch experimentovania sa definitívne rozhodli. Švédi zaviedli šesťhodinový pracovný čas. Zistilo sa, že zamestnanci sú nie len šťastnejší, ale aj efektívnejší a urobia toho viac, ako urobili počas osemhodinovej šichty.
Ako je to možné? Odborníci na časový manažment sa zhodujú v tom, že človek urobí svoju prácu za taký čas, aký mu na danú prácu určia. Ak vám šéf povie, že TOTO máte spraviť do piatku, prácu dokončíte v piatok popoludní. Keď vám povie, že TOTO isté máte dokončiť do stredy, v stredu to máte hotové! Príkladom toho, že všetko sa dá, keď sa chce, sú aj cesty a diaľnice na Slovensku. Za dva roky sa ledva vybuduje jeden nový kilometer, ale pred voľbami sa za dva týždne stihne dokončiť celý x-kilometrový úsek.
Ak chcete stihnúť viac za menej času, musíte si uvedomiť aj to, kedy, v akých časoch ste najproduktívnejší. Niekomu sa lepšie pracuje ráno, niekomu poobede, iným večer. Na ten čas si naplánujte gro svojej práce. Väčšina z nás je najefektívnejšia medzi deviatou a dvanástou hodinou. Chybou mnohých zamestnávateľov, firiem je, že práve v tomto čase organizujú porady, na ktorých sa „len“ rozpráva, ľudia „len“ počúvajú, ale to, za čo sú reálne platení v danom čase nerobia, i keď práve vtedy by im to šlo najlepšie!
Asi každý by prijal šesťhodinový pracovný čas, ale veď mi ani za tých osem hodín nestíhame urobiť všetko, čo musíme! Problém je aj v tom, že sme pri práci často vyrušovaní – zazvoní nám telefón, osloví nás šéf s otázkou, kolega s pripomienkou… Zamestnanec je v priemere vyrušení každých šesť minút. Najhoršie na týchto vyrušeniach je to, že kým sa po nich opäť dostaneme k práci, ktorú sme museli prerušiť, kým sa opäť začítame do dokumentu, nájdeme pretrhnutú niť v rozpísanom maile, trvá nám to ďalšiu minimálne minútu. A tak sa z pracovného času stávajú pracovné momenty, počas ktorých toho fakt veľa nestihneme. Aj z toho dôvodu nie sú „otvorené kancelárie“ najlepším riešením.
V rámci týchto vyrušení sa skúmal aj vplyv sociálnych sietí na výkonnosť človeka. Paradoxne, zistilo sa, že zamestnanci sú efektívnejší keď používajú sociálne siete! Keď si poviem, že teraz si na desať minút zapnem facebook, je to moja osobná pauza určená na regeneráciu a po nej môžem pokračovať v práci s novou energiou. Samozrejme, keď na sociálnej sieti neoddychujem pár minút, ale zašívam sa na nej celý deň, je to o niečom inom. Každý z nás potrebuje vlastný časový manažment. Musíme sa naučiť plánovať si čas, vedieť si presne zadefinovať ako bude rozdelený a čím bude naplnený náš deň. Napriek všetkým novodobým výdobytkom techniky, odborníci radia, aby sme si to všetko písali, vlastnoručne na papier. Je to ten najosvedčenejší spôsob, ktorý používajú aj také špičky ako Mark Zuckerberg a majitelia veľkých IT firiem.
Keď si svoj deň naplánujete, keď dlhé, zbytočné cigaretové pauzy vymeníte za kratšie, ale efektívnejšie prestávky na výdatný oddych, aj vy toho stihnete viac za menej času. Vedenie automobilky Toyota so sídlom v meste Göteborg má šesťhodinový pracovný čas už 13 rokov. Ich zamestnanci sú oveľa šťastnejší, majú menej absencií a dokonca sa zvýšil aj obrat spoločnosti.
Autor: Alžbeta