Aj vy idete do obchodu po mlieko, maslo, rožky a vrátite sa s dvomi plnými taškami vecí, ktoré ste pôvodne neplánovali kúpiť? Obchodníci a ich marketingoví pracovníci si z nás robia obete svojich manipulatívnych techník.
Celá reklama je postavená na sugescii toho, čo „potrebujeme“, čo je pre nás, zákazníkov, spotrebiteľov dobré, priam nevyhnutné, ak chceme byť skutočne šťastní. Ste chorí, dajte si jeden horúci nápoj a skôr ako stečie do žalúdka, budete zdraví ako ryba! Chcete byť nezávislí, obdivovaní, kúpte si nové auto. Dobre vyškolený človek aj slepému okuliare predá.
Obchodníci však využívajú aj iné triky, vďaka ktorým u nich minieme viac, než sme pôvodne chceli. Jeden americký výskum zistil, že ani klíma v obchode nie je nastavená náhodne. Mnohé predajne vám o niečo viac prikúria. Nie až tak, aby ste sa tam cítili zle, ale dosť na to, aby sa vám nechcelo dlho váhať a rozmýšľať, či si ten sveter kúpite alebo nie. V obchode je dosť teplo na to, aby ste sa nad tým nezamýšľali, rýchlo nakúpili a potom doma, v pokoji vyskúšali.
Aj veľkosť košíkov je trik manipulátorov. Malý košík rýchlo naplníte aj tromi vecami a tak utekáte k pokladni. Preto majú obchody megakoše, ktoré vzbudzujú dojem, že ste vlastne ešte nič nekúpili! Pri nekonečnom vykladaní na pokladničný pás zistíte, že opak je pravdou, no vtedy je už neskoro.
Obchodníci nič nenechávajú na náhodu, ani farby, ktorými hýria ich predajne. Aj farby vyvolávajú emóciu. A na city nám doslova hrá aj hudba! Preto je súčasťou skoro každého obchodu a nákupného centra.
Aj vás hnevá, keď vám obchodníci z ničoho nič poprehadzujú tovar v regáloch? Nerobia to preto, aby nás naštvali, ale preto, aby nás prinútili hľadať to, prečo sme prišli, aby sme prešli celú predajňu, aj oddelenia, v ktorým sme sa pôvodne nechceli ocitnúť. Ale, poznáte to, keď sa tam už ocitnete, spomeniete si, že aj toto by sa vám zišlo, poviete si, že aj túto akciu treba využiť. A opäť raz odchádzate s plným košíkom.
A všimli ste si, že v regáloch sa nachádzajú aj položky, ktoré tam nepatria? Pri DVD sa nachádza regál s pukancami, pri práčkach akciový prací prostriedok, pri fľašiach s vínom otvárače na fľaše a podobne. Ide o vizuálnu stimuláciu, aby sme si kúpili aj to, čo nepotrebujeme, pre čo sme do obchodu neprišli, ale šikovní obchodníci nám pripomenú, že aj toto sa nám niekedy môže zísť.
Autor: Eva
Foto: Dollarphotoclub