Ľudia dnes nie len že nemajú čas komunikovať, stratili sme už aj schopnosť správne a efektívne viesť rozhovor. Ako na to?
Zamysleli ste sa nad tým, prečo sú ambulancie psychológov a psychiatrov na prasknutie? Ľudia sa k týmto špecialistom nechodia len vykecať, vyhľadávajú ich kvôli tomu, aby sa konečne DOBRE POROZPRÁVALI.
Ako prebieha klasický rozhovor medzi partnermi? Večer sa stretnú domov a prehodia medzi sebou pár slov: ´ako bolo v práci? – Dobre, všetko ok´. A keď aj rozvinieme odpoveď a posťažujeme sa na kolegyňu, šéfa, na to koľko máme práce, ako nám ju niekto úspešne skomplikoval, ako nás neocenili, keď sa zdôveríme so svojim smútkom, zlosťou, pocitmi, dostane sa nám možno aj rozvinutejšia odpoveď typu – kašli na to, to nesmieš tak prežívať, vôbec to nerieš, nabudúce jej povedz to a to alebo ju rovno niekam pošli. Ale váš partner toto nechce počuť!
Efektívny rozhovor je taký, v rámci ktorého vás druhá strana vypočuje, pozorne a úprimne. Efektívny rozhovor nepotrebuje odpovede, instantné riešenia. My ľudia máme prirodzenú potrebu rozprávať sa, my sa musíme vyrozprávať zo svojich pocitov, inak by sme sa zbláznili. Treba si však uvedomiť, že my nechceme rady, nechceme karhanie, nechceme dokonca ani to, aby s nami, našim postojom druhá strana bezvýhradne súhlasila. Človek chce byť LEN vypočutý. To je efektívny rozhovor, keď si vás niekto vypočuje. Keď niekomu poviete, že vás v práci nahnevali, nechcete počuť – to mi ani nehovor, stále je to o tom istom, zahoď to za hlavu. Omnoho viac pomôžu slová – to muselo byť nepríjemné, to sa ťa muselo dotknúť, to ťa muselo raniť.
Ak chcete vo vzťahu s partnerom, s priateľmi dosiahnuť dobrú komunikáciu, ktorá by priniesla úžitok hlavne tomu, kto sa potrebuje vyrozprávať, nikdy nehodnoťte, neraďte a nebuďte v komunikácii odmietaví. Viac počúvajte ako rozprávajte.