Vlado Železňák: Z obrazovky sme sa stiahli, ale hudbu robíme ďalej

Vlado Železňák: rozhovor

Muzikant, textár, producent Vlado Železňák zasvätil svoj život muzike v rôznych formách, či je to vyhľadávanie detských speváckych talentov alebo aktuálny projekt Film Music Contest, kde súťažia medzi sebou tvorcovia filmovej hudby a samozrejme mnoho iných hudobných projektov, s ktorými uspel i v zahraničí. Úzko spolupracuje so svojím synom Vladom, s ktorým spoločne moderovali Hviezdičku.  Ako si žije dnes a čo momentálne robí človek, ktorý sa týždeň čo týždeň objavoval na televíznej obrazovke?

Dlhé roky ste na televíznej obrazovke ponúkali divákom spevácku súťaž pre deti Hviezdička. Čo je s reláciou dnes?
Angličania by odpovedali, že sme sa riadili podľa zásady slávnych hráčov: „vedieť v čas zanechať hru”. Ešte sme to vylepšili a riadili sme sa aj podľa múdrosti ktorá hovorí, že šťastie sa musí unaviť, ak má niesť na svojich bedrách jedného človeka tak dlho. Tak sme sa z obrazovky nedobrovoľne stiahli a presedlali na nové média. Hviezdička existuje ďalej, vylepšili sme ju a ak si kliknete na www.sutazhviezdicka.sk  dozviete sa všetko.

V relácii pôsobil aj váš syn, ako sa mu darí  a čomu sa venuje – nespieva?
Teraz som sa ho to opýtal a odpoveď znela, že sa má super. Komponuje filmovú hudbu, má na youtube niekoľko klipov a stále tvoríme dvojicu. Nielen moderátorskú, ale pracujeme spolu na nových projektoch.

O pár dní, presnejšie 4. apríla chystáte veľký galavečer v Košiciach, čoho sa týka?
Galakoncert je vyvrcholením nášho najväčšieho projektu, ktorý sme pripravovali takmer dva roky a nesie názov „Film Music Contest”. Je to prvý ročník unikátnej medzinárodnej súťaže pre autorov filmovej hudby. Unikátny preto, lebo filmových festivalov je veľa, no v Európe nepoznáme súťaže pre autorov filmovej hudby. Našu súťaž sme predstavili svetovým filmovým spoločnostiam na filmových marketoch vo francúzkom Cannes, na balkánskom filmovom markete a na filmovom markete v Berlíne. Reakcie filmových a produkčných spoločností boli veľmi priaznivé a nadviazali sme veľmi úzku spoluprácu. Aj vďaka ním sme v súťaži zaregistrovali súťažiacich z 38 krajín.

Ako vám napadlo urobiť podobnú súťaž?
Nápad má určite svoje korene v našej Hviezdičke. I keď to znie možno nelogicky, ale vysvetlenie je celkom prozaické. Takmer 12 ročná existencia relácie pre nás znamenala veľa cestovania a trávenia času na hotelových izbách. Náročné filmové nakrúcania sme kompenzovali relaxom pri videokazetách, ktoré sme si kupovali vo veľkom. Predovšetkým môj syn sledoval vývoj seriálov, filmových noviniek a veľmi intenzívne vstrebával nielen dej, ale aj hudbu, ktorá bola pre nás dôležitá. I keď nestíhal veci, ktorým sa venovali jeho rovesníci, poctivo chodil na klavír a už vtedy začal sám komponovať filmovú a inštrumentálnu hudbu. Takže platí: „čo sa v mladosti naučíš…“

Podľa čoho ste vyberali porotcov – naozaj slávne mená?
Predstava o súťaži FMC postupne dozrievala a vždy sme myšlienky vylepšovali. Vedeli sme že porota je dôležitá a pretriasali sme rôzne mená, len sme nevedeli ako na to. Hovorí sa, že „šanca zaklope na dvere častejšie, ako si to človek myslí, ale väčšinou nikto nie je doma”. Mali sme šťastie, boli sme doma,  pomohla aj náhoda, ale aj cielené oslovenie s konkrétnou víziou, ktorá bola akceptovaná. Tak napríklad s Paulo Wiffenom – autorom zvukového dizajnu hollywoodskych veľkofilmov a  spolupracovníka H.Zimmera, Vangelisa, Paula McCartneyho sa mladý Vlado zoznámil na recepcii gréckej filmovej spoločnosti v Cannes. Vlada Mellera, amerického masteringového majstra hudobných albumov svetových hviezd ako Céline Dion, Michael Jackson, Pink Floyd a ďalších, som oslovil mailom, vysvetlil mu, čo chceme a on to prijal. Rudolf Geri je slovenský hudobný skladateľ, aranžér, dirigent, autor hudby k množstvu filmov a divadelnej produkcie, takže odborník z tejto oblasti na slovo vzatý. Aj on pochopil našu myšlienku a podporil svojou účasťou.

Čím vás zaujala filmová hudba, že ste sa rozhodli pre súťaž tejto hudby?
Hlavne tým, že je neoddeliteľnou súčasťou filmu. Vie filmu pomôcť, vie mu uškodiť, vie prebudiť emócie. Naviac sa môj syn Vlado venuje jej komponovaniu.

Plánujete pokračovať v tejto súťaži  aj v budúcnosti?
Musím povedať, že áno a čím viac nás pohlcujú prípravy k blížiacemu sa galakoncertu, tým viac nám napadajú nové veci pre druhý ročník. V polovičke mája máme na filmovom markete v Cannes podpísať zmluvu o spolupráci s dvoma zahraničnými filmovými spoločnosťami. Bude sa to samozrejme týkať už nového ročníka súťaže. Pre nás to bude opäť výrazný posun k ešte atraktívnejším možnostiam súťaže.

Váš život sa krúti stále okolo hudby, na čom všetkom aktuálne pracujete?
Syn pracuje na filmovej hudbe k pripravovanému dokumentárnemu seriálu, ja som vydal celkom zaujímavé CD s názvom „7 divov Košíc”.  Chcel by som ho v najbližšej dobe trochu viac spropagovať na verejnosti. Niekoľko skladieb zahrám s festivalovým orchestrom aj na galakoncerte FMC 4.4.2019.

Anna Olvecká