Vlašská mágia

Srbské Vlašsko – zem MUMA PADURI, Veľkej Matky vlašských lesov, lúk a hájov, v dlhých šatách a rozpustených vlasoch čakajúcej na volanie svojich chránenkýň a dcér s najväčšou mocou o noci letného slnovratu, nie nepodobnej helénskej Artemide…

Vlašská oblasť je jedným z území Srbska, na ktorom žije etnická menšina, jazykovo a kultúrne patiaca k Rumunom. Je vzdialená len 160 km od Belehradu a predsa záhadná, pre niektorých možno tajomnejšia ako amazonský prales, divoká a nezdolná. Jazerá, doliny, skaly a prapodivné skalné formácie, jaskyne, pramene riek i podzemné zdroje vody a studničky, vodopády, botanické rezervácie, mystické miesta, kláštory a samoty v horách, tradičný syr a med, prehistorické nálezy z doby kamennej, ale aj pozostatky z dôb antiky a Byzancie, tajné ríše a skrýše víl a nadprirodzených bytostí, to všetko na jednom jedinom mieste. Ich legendy nestarnú podobne ako tie naše, naopak, stále sú živé a venuje sa im náležitá úcta. Mágia je dodnes dôležitosť súčasťou života a zvykov obyvateľov tejto časti Balkánu. Veľmi často ju vykonávajú ženy, najmä tie staršie, čo zodpovedá balkánskej viere v najväčšiu silu mágie, liečenia, uzdravovania a vedenia rituálov u žien starších ako 50 rokov. Rituály sú nezanedbateľnou súčasťou života Vlachov do dnešných čias.

Na najvyššom stupienku vlašskej mytológie, nad všetkými nadpozemskými bytosťami stojí v prastarej viere Vlachov Muma Paduri, Veľká lesná matka, ktorá miluje všetky svoje dcéry, ženy, stojí vždy na ich strane a dokáže byť dokonca veľmi krutá k mužom, ktorí ženám akýmkoľvek spôsobom ubližujú. Sama Muma Pandori je stelesnením ženskosti, pripomína Lilith a Čiernu Lunu. Lilith okrem mnohých iných vecí vládne nevedomiu, ovplyvňuje však i naše talenty a vedie nás ku genialite. Podobne môže vplývať na svoje chránenkyne aj Muma Paduri. Niektorí odborníci ju porovnávajú skôr s gréckou Artemis, sestrou Apolónovu, dcérou boha Dia a jeho milenky Létó. Ich atribúty sú skutočne veľmi podobné: obe sú bohyňami pôrodu, plodnosti i lovu, akousi „lesnou vílou“, ochrankyňou žien, slabých a chorých. Takou je i rímska obdoba Artemidy, Diana Do svätín Muma Paduri sa vstupovalo vždy s horiacou fakľou . Jej symbolom bol dub, preto sa za jeden z najväčších prehreškov sa považovalo jeho poškodzovanie. Vlaši veria, že ak sa obrátia o pomoc na Muma Panduri, pomôže im v akýchkoľvek osobných problémoch, stará sa o ženy v očakávaní i pri narodení dieťaťa, venuje veľkú pozornosť novonarodeniatkam najmä ak ide o dievčatá, neskôr sa dokáže postarať o ich krásu, ladnosť a ženskosť. Ak sa u niektorej ženy vyskytnú problémy s udržaním plodu v tehotenstve, Muma Panduri zabezpečí vývoj dieťatka až do pôrodu ako aj jeho ľahký priebeh. Na prosbu žien zaistí, aby budúcu nevestu mala rada jej nastávajúca svokra i svokor a vážili si ju.

Ak žena nemôže otehotnieť, stačí vraj požiadať Muma Panduri a v rámci rituálu zjesť čerstvé jabloňové alebo agátové kvety, prípadne 40 nocí za sebou otvoriť dvere na kostole pri súčasnom modlení sa Zdravas Maria a prosení Muma Panduri o pomoc (to však len za predpokladu, že je žena veriaca). Vo Vlašsku len nedávno zaevidovali prípad, keď dievčaťu v puberte zmizli pupienky po tom, čo sa úpenlivo obracala s prosbou o ich vyliečenia práve na Muma Panduri. Rovnaké správy prichádzajú aj po prosbách o štíhlu líniu, krásu, úspech v podnikaní a v kariére… Ale len u žien… Stráži pravdu, preto pod jej patronát spadá aj riešenie súdnych sporov. Pomáha bojovať s démonmi (i tými vnútornými), ale jej samej pri práci často pomáhajú elementárne bytosti vzduchu, vody, zeme a ohňa.

Tvrdí sa aj, že ak žena hľadá akúkoľvek odpoveď, postačí vyjsť von pod nočnú oblohu v čase splnu s malým zrkadielkom, obrátiť tvárou k svetlu, dívať sa sebe hlboko do očí až dovtedy, kým sa vlastný obraz v zrkadle nestratí, nerozplynie. Následne sa v duchu privolá Muma Panduri a položí sa jej otázka týkajúca sa riešeného problému. Muma Panduri údajne čoskoro riešenie nájde a oznámi svojej milovanej dcére, ktorá sa na ňu s dôverou a láskou obrátila s prosbou o pomoc.

Muma Panduri, Veľká lesná Matka, Kráľovná noci, žije v hájoch, uprostred zelene, na lúkach a nivách. Vchádza v šatách dlhých po zem, s rovnako dlhými rozpustenými vlastni, má dlhé nechty a vyvinuté poprsie. V čase letného slnovratu je najjednoduchšie a najľahšie dosiahnuť s jej pomocou vytúžený cieľ. Na rozdiel od väčšiny európskych etník Vlašky si zachovali zvyky svojich dávnych predchodkýň a doteraz niekoľkokrát do roka odchádzajú k riekam v určitej oblasti Vlašska, kde Mume Panduri obetujú jedlo a pitie, zapália na jej počesť sviece a kúpu sa v riečkach nahé. So sebou berú dievčatká a slečny a odovzdávajú im na týchto rituálnych stretnutiach všetko, čo sa ony ako mladé ženy a devy dozvedali od svojich matiek a babičiek.

Záhadná vlašská mágia

Vlašská mágia patrí medzi najexotickejšie i najdiskutovanejšie stránky kultúrneho dedičstva východného Srbska. Ma korene v staroslovanskej tradícii, rituáloch a mágii. Skryte, nevšimnuté a nevidené pre vplyv iných kultúr a etník, nechané na vlastný potenciál rozvoja, predstavovalo toto tajomne územie ideálne prostredie na zachovanie „pohanských“ zvykov. Hoc aj tu bolo oficiálne prijaté kresťanstvo, bolo do neho integrovane okultne, bájne, mýtické a rozprávkové dedičstvo, a ako také predstavuje špecifičnosť viery Vlachov s charakterom magického. Stelesnenie dobrého i zlého, Boh i Diabol tu predstavujú zdroj moci, ktorý je možné využiť ako na negatívne tak na pozitívne skutky a nie sú jasne od seba oddelení. Občas i „bieli“ mágovia musia prebudiť diabla, aby mohli niekoho zbavili preklatia, magických útokov a pod. Je pravdou, že medzi vlašskými mágmi a čarodejmi existujú takí, ktorí prijímajú posolstva od Boha, svätcov, anjelov, ale i takí, ktorí sa zhovárajú s démonmi a duchmi.

Vlašska mágia koketuje s cirkvou a vierou, na rozdiel od cirkvi, ktorá kúzlenie a čary považuje za hriech. Vlašskí carodeji si pri rieseni urcitych problemov pomahaju prave vierou spojenou s krestanstvom. Znamena to napriklad, ze carodejka posle niekoho do kostola, aby tam v pripade potreby a za predpokladu, ze to ma priniest úžitok, uskutocnil nejaky ritual. Osoby, ktore sa zaoberajú vlašskou mágiou sú väčšinou „prinútené“ využívať svoj dar, pretože ak dar, ktorý im bol Dany do vienka a zostane ležať ladom, často sprevádzajú fyzičke ťažkosti, bolesti hlavy, stavy bezvedomia a pod.

Ten, kto sa chce zasvätiť vlašskej mágii, musel a musí otvorit vsetky svoje zmysly a dovolit rozumu slobodne bludit, nechat sa viest emociami, čítať znamenia prírody a uvoliť sa komunikácii s neviditeľnými silami. Pre toto „vierovyznanie“ je typické nerozlučné spojenie so živlami a duchmi prírody.

Jedna z prvých vecí, ktorá zaujíma vlašského mága čí čarodejku je, čí je záležitosť „daná Bohom“, alebo sa jedná o prekliatie, ocarovanie. Ak ide o prekliatie alebo nejaký zlý skutok, ktorý vykonali predkovia, súčasťou rituálu bude návšteva kostola a „obeť“ v podobe sviečky a modlitby k Bohu. Za predpokladu, že sa problém týka zneužitia mágie proti postihnutej osobe, využívajú sa špecifické rituály, kúzla, popevky, podľa potreby. Máloktorý vlašský mág čí čarodejka priznajú použitie vlašskej mágie s cieľom uškodiť niekomu inému, ale nutnosť zbavovať veľké mnozstvo ludi prekliatia a následkov „očarovania mágiou“ svedčí o tom, že ich popieranie nie je úplne pravdivé.

K vlašskej mágii sa viaže veľmi veľa rituálov, symboliky, kúziel, čarov, presvedčení. Každý predmet, vec, pohyb, akt môže mať svoj veľký význam.

Jednou z dodnes žijúcich legiend Vlachov je viera v tri sudičky, ktoré prichádzajú do domu, kde sa narodilo dieťa. Rodičia im musia nechať koláče a mlieko. Osud dieťaťa bude taký, aký mu sudičky určia. Najstaršia a najškaredšia sudička navrhne zo všetkého to najhoršie, najmladšia a najkrajšia zo všetkého to najlepšie, veľa, veľa šťastia a hojnosti. Tretia, stredná, prináša kompromis medzi dvomi protipólmi, apreto je život Vlachov mixom krásnych i ťažkých okamihov…

Spracovala z rôznych zdrojov Judita Peschlová (23 rokov lektorka ženských workshopov, kurzov a seminárov)

www.juditapeschlova.blogspot.com

www.angelcity.webnode.cz